Enable JavaScript to visit this website.

Waarom sporten zo ongelooflijk goed voor je is

Sport is belangrijk voor hemofilie patienten
7 minutes
Waarom sporten zo ongelooflijk goed voor je is
Tips om het goed te doen
Je hoort het vaak genoeg. Sporten is goed voor je. En dat is ook zo, zeker als je hemofilie hebt. Maar zijn de voordelen van sporten groter dan het risico op een bloeding? Dat vragen veel ouders van kinderen met hemofilie en volwassenen met de aandoening zichzelf af. Het antwoord is: Ja!

Vroeger kregen hemofiliepatiënten te horen dat ze altijd héél voorzichtig moesten zijn. Sporten was ten strengste verboden! Tegenwoordig zeggen artsen juist dat mensen met hemofilie wel moeten sporten, omdat het goed voor hen is.

Natuurlijk is sporten niet helemaal zonder risico. Want hoe voorzichtig je ook bent, het risico op een bloeding is nooit volledig uit te sluiten. Wel kun je de kans op ernstige bloedingen verkleinen door regelmatig profylactische behandelingen te ondergaan. Ook is het verstandig om rust te pakken na een blessure en zo te voorkomen dat gewrichten meerdere keren worden getroffen.

Sporten is belangrijk voor iedereen en helemaal als je hemofilie hebt
Sporten is belangrijk voor iedereen en helemaal als je hemofilie hebt.
Sporten was vroeger uitgesloten

Kans op bloedingen verkleinen
Waarom is regelmatig sporten dan zo goed als je hemofilie hebt? Door regelmatig te sporten zorg je ervoor dat je spieren en gewrichten in goede conditie blijven. Hierdoor verklein je de kans op bloedingen. Ook wordt de kans op ernstige gewrichtsproblemen die je op lange termijn kunt krijgen kleiner.

Je kan ook met hemofilie allerlei verschillende sporten doen. Het is wel handig om dit onder goede begeleiding en controle te doen en ook is het verstandig dat je de sport zelf goed beheerst. Jongeren met hemofilie kunnen door sporten dezelfde lichamelijke conditie en uithoudingsvermogen krijgen als jongeren zonder de aandoening. 


Alle voordelen van sporten op een rijtje
We zetten alle voordelen van sporten als je hemofilie hebt nog eens op een rijtje. 

  • Sporten heeft een goede invloed op de ontwikkeling en groei van kinderen. Door veel te bewegen krijgen kinderen meer spierkracht en een betere balans. Sterkere spieren beschermen je gewrichten tegen overbelasting en blessures. Hierdoor heb je minder kans op gewrichtsbloedingen. 
  • Beweging zorgt voor sterkere botten. Door te sporten blijven je gewrichten in beweging. En beweging van je gewrichten zorgt weer voor smering van je kraakbeen en dat voorkomt dat je stijf wordt.
  • Je evenwicht verbetert door te sporten. Ook worden je coördinatievermogen en reflexen beter. Kinderen leren bijvoorbeeld om zich beter door een ruimte te bewegen. Door meer kennis én een beter evenwichtsgevoel kun je heel wat gewrichtsproblemen voorkomen. Ook leren kinderen erdoor hun grenzen beter te bewaken. Daardoor krijgen ze ook minder verzwikkingen en bloedingen.
  • Sport en beweging zorgen voor een beter uithoudingsvermogen en lichamelijke conditie.
  • Samen sporten is een goede manier om vriendschappen te sluiten. 
  • Actief bewegen maakt je letterlijk gelukkig. Door te sporten maak je het gelukstofje endorfine aan. Andersom nemen stressgevoelens af en helpt bewegen tegen slaapproblemen. 
  • Bewegen en sporten zijn ook goed voor de geestelijke ontwikkeling van kinderen. Verlegen kinderen durven meer op de voorgrond te treden, drukke kinderen worden rustiger en kinderen die angstig zijn, krijgen meer zelfvertrouwen.
  • Door sporten leren kinderen elkaar te helpen en samen te werken.
  • Lichaamsbeweging vermindert tot slot de kans op overgewicht: de grootste vijand van de gewrichten.
Sporten heeft allerlei voordelen voor mensen met hemofilie
Sporten heeft allerlei voordelen voor mensen met hemofilie

Plezier in sporten

Het beste kun je twee tot drie keer per week sporten. En zoals eerder gezegd, is ook met hemofilie de keuze reuze qua sport.  

Toch vragen mensen met hemofilie en ouders van kinderen die het hebben, zich vaak af welke sport dan het beste is. De ene sport is immers veel meer fysiek dan de andere. En is het wel slim om te kiezen voor een teamsport waarbij je veel lichamelijk contact hebt met andere spelers? 

Oké, natuurlijk zijn er sporten waarvan deskundigen sterk afraden om ze te doen. Omdat ze risicovol zijn voor iedereen - en mensen met hemofilie in het bijzonder- zoals parachutespringen. 

Ook is het niet enorm handig om bepaalde teamsporten te doen waarbij je vaak botst op of in contact bent met je tegenspelers zoals rugby. 

Precies daarom is hockey ook geen sport die deskundigen zullen aanbevelen. Je hebt dan misschien niet zo veel contact met andere spelers op het veld. Maar een klap met een stick kan wel ernstige gevolgen hebben.

Actief bewegen maakt je letterlijk gelukkig

Fietsen is beter dan voetbal
Verder zijn sporten met bruuske bewegingen niet direct aan te raden. Zoals tennis waarbij je de elleboog snel en abrupt beweegt op het moment dat je de bal wegslaat. Of voetbal waarbij je je knie snel uitrekt als je tegen de bal schopt. Zulke bewegingen zijn niet bevorderlijk voor verzwakte gewrichten.

Sporten met gecontroleerde bewegingen die steeds worden herhaald zoals bij roeien of fietsen zijn beter voor mensen met hemofilie. Je kunt daarbij goed inspelen op pijn die je eventueel krijgt en meteen ophouden wanneer je last krijgt van je gewrichten.

Sommige sporten niet in wedstrijdverband
Veel sporten, zoals basketbal zijn trouwens moeiteloos aan te passen aan hemofiliepatiënten. En neem bijvoorbeeld honkbal. Als je de regels wat aanpast en het maken van slidings verbiedt, wordt het een volkomen veilige en leuke sport.

Ook kun je veel sporten prima doen, zolang je ze niet doet in fanatiek wedstrijdverband. Er zit verschil in risico dat je loopt tijdens een wekelijks vriendschappelijk potje zaalvoetbal met vrienden in vergelijking met voetbal in competitieverband. Tijdens wedstrijden gaan sporters vaak tot het uiterste. Dit kan risicovol zijn als je hemofilie hebt.

Wat wil je bereiken?
Bij het kiezen van een sport moet je verder nadenken over het doel dat je ermee hebt. Wil je een betere conditie of sterkere spieren? Maar ook zijn er andere belangrijke zaken waarover je moet nadenken. Hoe vaak wil je het doen, hoe zwaar zijn de trainingen, hoe zwaar ga je je gewrichten belasten, wat is de staat van je gewrichten en hoe oud ben je?

Voor ouders met kinderen met hemofilie hebben we nog de volgende gouden tip: jij bent degene die het meeste invloed heeft op je kind, meer dan vriendjes of de meester op school. Jij kunt je kind dus het beste motiveren om te gaan sporten. Denk samen na over wat leuk is en wat handig is.

Risico’s beperken door bescherming 

Tenzij je schaken als sport kiest of als sporter hele wedstrijden op de reservebank zit, loop je als sporter altijd wel enig risico op bloedingen en ongelukken.

Je kunt bijvoorbeeld vallen. Door gladheid of het weer, door kuilen in het speelveld of een duw die je krijgt van een tegenspeler. Het gebruiken van beschermende kleding én van goed sport- en spelmateriaal kan het risico op brokken echter wel verkleinen. 

Bescherming én nadenken
Aan welke bescherming kun je denken?

  • Draag een helm, dus ook als het heel warm is.
  • Draag polsbeschermers (bij surfen, skaten, skeeleren et cetera).
  • Bescherm ook je ellebogen en knieën (skaten, skeeleren, rolschaatsen et cetera). 
  • Onderhoud je materiaal zorgvuldig (stel de remmen van je fiets bijvoorbeeld goed af). 

Denk tot slot na over wat én waar je iets doet. Je kunt veel risico’s uitsluiten door simpelweg na te denken over wat je doet en niet expres het gevaar op te zoeken. 

  • Beoefen de sport op de juiste locatie: fiets op fietspaden, wijk niet van de pistes af, skateboard niet op een drukke verkeersweg.