Enable JavaScript to visit this website.

Wat te doen bij sportblessures

Wat te doen bij sportblessures
6 minutes
Wat te doen bij sportblessures
Tips & Trucs
Tot in de jaren ’70 kreeg je duidelijke instructies als ouder: laat je kinderen vooral niet sporten. Nu weten we beter. Van sporten word je kind sterker, soepeler en behendiger. Maar ja, ongelukjes kunnen altijd gebeuren. Wat doe je als je kind tijdens het sporten valt en een gewrichtsbloeding krijgt? En op welke signalen moet je letten om te merken dat het mis is.

De meest vervelende blessure die je kind kan oplopen is een gewrichtsbloeding en die is soms moeilijk te herkennen.

Maar waar kan je dan op letten als ouder? 

  • Je kind loopt mank.
  • Zijn knie, enkel of ander gewricht zwelt langzaam op.
  • Een arm of been lijkt kromt te staan en het gewricht kan warm aanvoelen.

Kinderen kunnen zelf het volgende voelen:

  • Tintelingen.
  • Een gewricht dat zwaar aanvoelt
  • Steeds meer moeite met bewegen.
  • Stijve spieren of een scherpe pijn in de spieren of het gewricht. 

Het is verstandig om als ouder goed naar je kind te luisteren, wanneer het over zijn gewrichten klaagt. Soms houden kinderen zelfs hun kaken stijf op elkaar over het feit dat ze een pijnlijk en gezwollen gewricht hebben. Omdat ze bang zijn voor straf of omdat ze niet willen stoppen met sporten. Aan de andere kant moet je als ouder ook weer oppassen dat je niet in standje overbescherming schiet.

Kinderen verzwijgen blessures uit angst voor straf

Wat doe je bij…

Een bloeding?
Als je ook maar een beetje twijfelt of je kind of dat je zelf een gewrichtsbloeding hebt, moet je onmiddellijk stollingsfactor toedienen. Dat stopt de bloeding en verkleint de kans dat er andere complicaties optreden. Je zit na een bloeding echter nog met een bloedophoping die niet zomaar verdwijnt. Daarom moet je ook naar de fysiotherapeut. Bij een ernstige bloeding (aan het hoofd, een zware val, slag in de buik, een open breuk of iets dergelijks) is het belangrijk dat je meteen naar de eerste hulp gaat of daar in elk geval naar toe belt. Vertel dan meteen dat jij of je kind hemofilie heeft. 

Een buil op het hoofd?
Druk de buil samen, leg er een koud kompres op en houd het letsel goed in de gaten. 

Bij schrammen of snijwondjes?
Druk de wond enkele minuten samen met een steriel verband.

Remedie tegen gewrichtsbloeding 
Je kunt een gewrichtsbloeding sneller stoppen en de pijn verlichten door simpelweg meteen te stoppen met sporten.

Daarnaast moet het betreffende gewricht rusten. Getroffen knieën of enkels mogen niet worden belast. 

De rustperiode mag niet langer dan drie of vier dagen duren. Omdat je gewricht anders stijf kan worden en je er nog langer last van hebt. 

Met enkele heel eenvoudige maatregelen kan je de bloeding beperken en de pijn verlichten:

  • Stop onmiddellijk met sporten en laat het gewricht enkele dagen rusten. Getroffen knieën of enkels mogen niet belast worden. 
  • Een fysiotherapeut kan je gewricht vervolgens weer voorzichtig mobiel maken en de verzwakte spieren en het gewricht weer versterken. Over het algemeen kun je als hemofiliepatiënt door verstandig te sporten juist sterke en gezonde gewrichten ontwikkelen. 
  • Leg een koud kompres met een doek er omheen op je gewricht of de spier, ongeveer 15 minuten, elke 3 uur en dat 2 tot 3 dagen lang om de pijn en de zwelling te verlichten. 
  • Leg getroffen ledematen omhoog zodat ze niet verder kunnen zwellen.
  • Druk je gewricht zachtjes samen met een rekverband. Zorg ervoor dat het niet te strak zit zodat het bloed nog kan doorstromen.
  • Geef of neem een pijnstiller die is aanbevolen door de arts.
Verlicht pijn door meteen te stoppen met sporten

Sporten en remmers
Bij sommige hemofiliepatiënten komt het immuunsysteem in opstand. Het kan reageren op de toegediende stollingsfactor en die beschouwen als een indringer.
Het immuunsysteem gaat dan antilichamen aanmaken die zich keren tegen de stollingsfactor. Dat noemen we een remmer

Waarom deze remmers zich bij sommige hemofiliepatiënten wel en bij andere niet vormen, is niet bekend. De aanwezigheid ervan vormt een ernstige complicatie van de behandeling omdat je als patiënt niet langer beschermd bent tegen bloedingen. Het beoefenen van sport is dan af te raden, zeker als de risico’s van een bloeding groter zijn dan de voordelen van het sporten. Praat hierover met je arts.

Veel signalen van blessures kun je zelf zien of voelen.
Veel signalen van blessures kun je zelf zien of voelen.

Jaarlijkse technische controle van de gewrichten

Veel mensen wachten totdat ze een bloeding krijgen voordat ze zich druk maken om de gezondheidstoestand van hun gewrichten. 

Aanbevolen wordt om gewrichten en spieren elke zes maanden te laten onderzoeken door een fysiotherapeut, zeker als het om een kind gaat. Ook kan je meteen met de fysiotherapeut overleggen over welke sporten op dat moment goed zijn, in combinatie met de huidige gezondheidstoestand van de gewichten.