Enable JavaScript to visit this website.

Op welke leeftijd kun je gaan sporten met hemofilie?

Op welke leeftijd kun je gaan sporten met hemofilie?
2 minuten lezen
Op welke leeftijd kun je gaan sporten met hemofilie?
Tips & trucs
Kinderen zijn geen kleine volwassenen. Maar het is onzin om te denken dat je kinderen met hemofilie pas kunt laten sporten als ze uitgegroeid zijn.
Kinderen met hemofilie kunnen vanaf hun zesde prima sporten.

Voordat je kind 5 of 6 is heeft het nog geen zin om hem of haar echt te laten sporten. Een kind heeft dan nog geen goede controle over zijn lichaam en het coördinatievermogen is nog niet ideaal. Maar je kunt je kind al wel vertrouwd maken met een sport, hem of haar laten wennen aan water of laten bewegen met andere kinderen. 

Bewegen op hun niveau 
Voor kinderen die nog te jong zijn voor sporten en die problemen hebben bij de gymles op school, kan het een idee zijn om ze oefen- of bewegingstherapie te laten doen. Daar leren kinderen bewegen, maar dan op hun eigen niveau. 
Vanaf hun zesde hebben kinderen er baat bij om actief te bewegen en hebben ze ook voldoende lichamelijke kracht en vaardigheden om echt te gaan sporten. 

Duursporten zijn goed voor uithoudings-vermogen

Soepelheid, behendigheid en balans 
Tussen zijn achtste en dertiende kan je kind het meeste leren. Hij kan dan trainen op soepelheid, behendigheid en balans. 
Als je kind soepeler wil of moet worden, is een vechtsport waarbij je geen contact maakt, zoals tai chi, goed. 
Als kinderen wat groter zijn, kunnen ze een duursport gaan doen zoals joggen, zwemmen, roeien of fietsen. Daarbij train je je uithoudingsvermogen. 
Uithoudingsvermogen is nodig om in conditie te blijven. Het zorgt er ook voor dat je lichaam snel herstelt. Het is belangrijk om tijdens het sporten gewoon te kunnen blijven ademhalen. Je moet nog kunnen praten zonder buiten adem te zijn. Daarom moet je het trainen van je uithoudingsvermogen langzaam opbouwen.

Spierkracht ontwikkelen 
Het heeft geen zin om kinderen voordat ze tien zijn aan krachttraining te laten doen. Kinderen tussen de 10 en 14 jaar kunnen wel beginnen met lichte spieroefeningen, maar dan zonder hun rug te belasten.  
Vanaf 15 jaar kunnen kinderen langzamerhand meer aan spiertraining gaan doen, bijvoorbeeld door te gaan fitnessen, klimmen of roeien.

Kracht 
Vroeger zeiden artsen altijd dat je met hemofilie maar niet aan spiertraining moest gaan doen omdat je dan allerlei blessures zou krijgen. Nu krijg je juist het advies om je spieren te gaan trainen om zo blessures te voorkomen. Als je sterkere spieren krijgt, worden ook je botten, pezen en banden sterker en steviger en daardoor loop je minder kans op een blessure.